torsdag 18 juli 2013

Semester, lite fiske och en ny syndikatsjö

Hallå!

Den senaste månaden har det varit semester i Frankrike och annat som kommit mellan mig och mitt fiske. Men jag har ändå kunnat få till något sutarpass i en ny sjö som jag har stiftat bekantskap med.

En fiskepolare och jag drog iväg till denna sjö i slutet av juni för att meta lite sutare. Han var/är medlem i den klubb som hade detta vatten som sitt klubbvatten. Nu var det dock så att det inte var många av den gamla klanen som var kvar och som ville ta på sig vattnets fortlevnad. Vi snackade lite löst om att vi skulle försöka att ta tag i det. Mer och mer växte tanken på att detta vatten var intressant. Det finns stora karpar i sjön och det hade för några år sedan tagits karp på över tio kilo i pölen. Beslutet blev sonika att vi skulle försöka fixa till så att arrendet fortlevde och att vi fick in lite pålitligt och duktigt folk till sjön.

Jag tog kontakt med tre polare som jag trodde skulle vara intresserade, det var dom:)

Efter lite meckande så fick vi ihop ett lagom antal personer som, i detta fall 9 personer, vilket gjorde att vi fick tillgång till vattnet till ett bra pris.

Jag har än så länge bara gjort några korta flötmetepass efter sutare i sjön. Beståndet av denna coola art är bra och det finns nog en och annan bra bit som simmar där. Även finare gädda har fångats där så det känns spännande inför framtiden.

Förra helgen beslutade en av oss, Chrille, för att ta en weekend session vid sjön för att se hur karpfisket var. Han mäskade upp en plats med krossade boilies och trigga pellets och började sitt fiske. Inte mycket hände de första dagarna. Jag var nere vid sjön på kvällarna och metade sutare och såg att det var god aktivitet av både karp och sutare på Chrilles mäskade plats. Men någon fisk ville inte komma upp för en titt på världen ovan vatten.

På lördagen ringer det dock i min telefon och det är Chrille som glatt berättar att första karpen i sjön är landad för hans del. Jag hinner att fråga om vikt och även jag blir positivt överraskad när jag får höra om den. - 12,2 säger han och jag känner hur gåshuden sprider sig på mina armar. FAN vad härligt. Utsagorna om grov karp verkade att stämma, vi kanske är ett bra vatten på spåren, hann jag tänka innan jag i min iver klädde på mig skor och hastade till bilen för att köra och fota den glade fångstmannen. Väl framme kan jag inte vänta på att Chrille ska få upp fisken ur retain slingen. Jag ser direkt att fisken är lång, den hade med lätthet kunnat väga ett par pannor till. Antagligen är det en relativt gammal fisk, den har stort huvud och är slank i kroppen. En riktigt cool fisk i mitt tycke. Vi drar av lite bilder innan fisken majestätiskt får simma vidare.

Chrilles första fisk från sjön, en spegel 12,2 kilo. Bra premiär!

Chrilles framgångsrecept på dessa fiskar som det inte fiskats så mycket på innan och som kanske har glömt av hur karpkäk smakar var mäskning med trigga pellets, krossade boilies och som krokbete boilie och plastmajs. I mäsket hade han givetvis även Brännis (http://www.brannis.com/produkter.html)olika dippor. I detta fall har jag för mig att det var banan och ananas.

I helgen kommer jag att lägga någon natt i sjön för att se om det är fler karpar som behagar öppna sin mun för våra beten!

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar