måndag 18 november 2013

Abborrfiske - Malmö kanal och ån

Hola!

Har fiskat en del den senaste tiden. Mest har det varit i jakt på en eller ett par större borrar. Fisket har varit bottenmete med betesfisk eller jigg. För någon vecka sedan fick jag ett gäng fina abborrar och fick blodad tand.

Fisket den senaste tiden har dock varit lite upp och ner. Jag har fått några fina fiskar i runt kilot plus/minus något hekto men inga riktiga toppfirrar. Var ute i Lödde i helgen med Brännis och Artur och avverkade ett trögt och blåsigt pass efter åns fiskar. Artur tappade tyvärr en fin fisk precis innan håvning annars kom det bara upp en borre som jag fångade på en gammal klassisk Berkley-jigg. Jag lyckades även med det tvivelaktiga nöjet att peta upp en skrubba. Denna firre högg över en bottenmetad mört. Första gången detta händer mig, jag har dock fått skrubba på udda ställen och beten förut när jag fiskat efter borre.

Jag kommer att fortsätta min jakt efter borrarna och gäddorna så förhoppningsvis kommer det lite upplyftande rapporter här snart!

Ett litet tips på vägen. Brännis (http://www.brannis.com/produkter.html) som bekant tillverkar sina egna dippor har en dipp som luktar tonfisk. Ös ner dina favoritjiggar i en tättförslutande påse tillsammans med dippen och låt dem gona sig där ett tag. Denna typ av boostning av beten kan ibland vara det lilla som skillnaden mellan blankpass och att man får upp nån firre.

Var även och fiskade abborre i Malmö kanal, nöp en trevlig fisk i svängen vid Polishuset. Denna plats och ner mot Slussen har levererat stora fiskar för mig genom åren. Kul att se att det fortfarande finns skapliga borrar i systemet trots köttfisket som försiggår där.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar