måndag 9 december 2013

Gäddfiske

Tja!

Fiskeabstinensen drev mig och mina två vapendragare ut i blasket igår. Vi hade tidigare under veckan dryftat möjligheten att få till ett pass. Då jag fiskade gädda förra helgen men med dåligt resultat, läs en liten snipa, så var i alla fall jag taggad. Det har blåst och varit allmänt stormigt och blött den senaste tiden så i enlighet med de olika väderinstituten så verkade lördag och söndag att möjliggöra för lite fiske.

Sagt och gjort. Vi bokar in söndagen. Vädret är vinterlikt på morgonkvisten. Minusgrader, lugnt och med lite snöfall. Inte de hetaste förhållandena men ändå...

Vi åker till en plats där jag tidigare fångat stor fisk och som jag gillar då det inte fiskas mycket där av andra samt att man kan sitta skyddad från vind. Redan innan vi får i grejorna, för dagen kör vi med metad mört, så ser jag hur det spritter småfisk i ytan. Ett trevligt tecken då detta brukar indikera att rovfisken jagar. Jag väljer att fiska med bottenmete medan M kör med flötmete. Jag ser plötsligt en plog med tillhörande svallvågor i närheten av mitt bete. Inte långt efter så tjuter larmet. Ett bra "take", jag går lugnt dit och låter fisken få lite tid att hantera den tämligen stora betesfisken. Jag sätter in en krokning och känner att det är lite tyngd på fisken i andra änden av linan. Efter en trevlig batalj så får vi upp fisken på land. Fisken ser skaplig ut och vi spekulerar lite om dess storlek i kilo. Inte en tia men en bra fisk enas vi om. Väl vägd lyder den korrekta vikten 8,4 kilo. Fisken hade en välfylld buk men över ryggen och ner över stjärten var den lite tunn. En trevlig fisk helt enkelt. Dagen och vädret utvecklades sedermera dessvärre inte till det positiva. Vädret blev blötare med äckligt inträngande duggregn slash blötsnö om vartannat. Det blev kallt och blöt och fisket var inte bra. Ingen som helst aktivitet förekom efter min fångst. Vi bytte även plats men även där dött. Men så är det under denna tid på året, fisket kan vara och är ofta segt men fiskarna är inte sällan i bra kondition.

Jaja, vilket som så kom vi ut på lite fiske och abstinensen minskade lite i alla fall. Snart ska jag ut på fler gädd- och borrebravader!




Tjipp och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar