måndag 3 augusti 2015

Fiske på kusten

Hållja!

Var ut på kusten i helgen för att se om jag kunde fånga en eller två idar. Då helgen faktiskt bjöd på vettigt väder och med lugna vindar för första gången på bra länge så var jag peppad till max.

Jag och polaren styrde bilen söderut för att blöta våra tackel och linor från sydkustens trevliga stränder. Efter införskaffande av bete så tar vi oss till vår tilltänkta plats där vi packar ut grejorna ur bilen och går den korta biten ner till stranden. Vi blandar lite mäsk och tacklar upp, skjuter ut några mäskbollar och börjar fiska. Det tar inte lång tid förrän de första indikationerna på fisk börjar märkas. Jag bommar två fina hugg och det gör polaren också. Men ganska kort därefter så lyckas han faktiskt kroka en fisk. Fajten är odramatisk och jag kan snart håva en trevlig id. Iden vägde dock inte mer än några gram över två kilo så det var ju inte direkt ett specimenexemplar. Detta  blev tyvärr den enda iden, men istället kom det in en hel del mört på vår fiskeplats. Vi fångade en hel del mört och ofta hann man inte spänna upp efter utkastet förrän det drog i linan och fisken var framme och smakade på betet.

Exakt hur många mörtar vi fångade vet jag inte men det var en hel del. Jag kommer definitivt köra lite mer på kusten nu när vädret verkar bli skapligt en tid framöver. Då hoppas jag på fler och större idar.

En av de bättre mörtarna, dryga halvkilot.


Den enda iden för kvällen



Över och ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar