torsdag 19 september 2013

Okuma Tavertine review

Hejsan!

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter av en så kallad "budgetrulle" från Okuma. Jag vet att detta är lite som att svära i kyrkan, speciellt i karpfiskekretsar, men men.

Utöver mina Shimano-rullar som är de som får tjäna mig vid karp- och gäddfisket så har jag också några Okuma-rullar med baitrunner-funktion. Två av dessa är Okuma Tavertine.

http://www.fishing-mart.eu/sklep/en/travertine-baitfeeder-a19-p241-k3783.html



Jag kom över dessa billigt, ja de är ju rätt billiga från början, men jag fick dem billigare än riktpriset (har för mig att jag betalade cirka 400:-/st). Köpet var mest tänkt som reserv-, alternativt lånerullar om och när jag fiskar gädda eller karp med någon som inte har utrustning för detta. Men jag har faktiskt kommit på mig själv med att tycka dessa rullar är grymt bra i förhållande till priset.

Broms - Liksom de flesta Okuma-rullar så är detta verkligen deras starka sida. De är mjuka och ryckfria. Ett bra register för att reglera bromsverkan med har de också. Enda lilla minuset är att baitrunner-bromsen kan hänga upp sig om man lämnar rullarna med denna broms i botten en längre stund. Med längre stund menar jag ofiskad i månader. Men detta har även hänt på mina Shimano-rullar och jag tror detta är ett vanligt problem. Antar att det är bromsskivorna som pressas ihop och kilar fast mot varandra. Så ett tips lossa bromsarna på alla rullar, oavsett märke, när du inte fiskar med dem!

Linuppläggning - Absolut inget att anmärka på. Har bara metat med dessa rullar så jag har ingen aning om linupplägget om man skulle spinnfiska med dem.

Gång - Initialt mjuk och fin gång som blir lite sämre efter ett tag. Precis som de flesta rullar i lägre prisklasser. Dock är det inte så att den blir trögvevad eller har en massa missljud, den känns helt enkelt bara lite mer använd. Eftersom jag bara metar med rullen så är det ju bara vid drill av fisk och när man spänner upp linan som man vevar och då stör inte gången.

Kvalitetskänsla - I förhållande till priset - kanon! Men den går inte att jämföra med mina Shimano-rullar, men då kostar dessa också några gånger så mycket. Har fångat karp på 9,7 samt gädda på nästan tio med dessa rullar och det har de klarat galant. Har även lånat ut dem när jag varit ute och jiggat torsk och de verkar ha fungerat bra då.

Sammanfattningsvis - Om man bara kör enklare mete efter karp, gädda, brax med mera och inte behöver utsätta rullen för några större prov så är den helt klart ett bra köp. De har fungerat bättre än de dyrare Okuma Cassien som jag också har. Nu finns det andra modeller i denna prisklass från Okuma och jag skulle tro att dessa håller måttet om man inte begär allt för mycket av dem. Om inget annat så duger dessa rullar bra till ismete och ligger bra i pris för detta om man ska ha ett sett.

/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar