fredag 17 januari 2014

Torskfiske Öresund

Tja,

var ute för att se om jag kunde plocka någon fin torsk för några dagar sedan. Rapporter om mycket bra fiske och en hel del fisk över tio-strecket gjorde mig förhoppningsfull.

Fisket skulle dock visa sig vara trögt. Jag fick två godkända fiskar. Det var en hel del felkrokningar på båten, vilket jag tycker är synnerligen tråkigt. Många kör med överdimensionerade krokar, och då vi fiskar på bulor så rycks en del fisk fast. Efter den storm av kritik som uppkom efter en viss, vinklad dokumentär för några år sedan, så trodde jag att vi sportfiskare hade rannsakat oss själva.

Jag anser att man borde avbryta fisket på en bula om man ser att mycket fisk felkrokas. Det kom inte upp något stort, den största fisken jag såg låg på cirkus 6 kilo. Två mattorskar fick jag med mig hem i alla fall och dessa var tack och lov krokade i munnen. Jag felkrokade även fisk jag med, men jag bytte till enkelkork på mina drag då. Man kan inte alltid undvika felkrokningar, men när det sker MÅSTE man rannsaka sig själv, och sitt val av utrustning.

SKÄRPNING ni som är ute och fiskar torsk på bulorna. Jag vet att de flesta seriösa sportfiskare gör allt för att undvika felkrokningar och byter drag mot jigg, trekrokar mot enkelkrokar, storlek på krokar eller avbryter fisket om de märker att man bara felkrokar. Men ibland känns det som att det på turbåtarna finns folk som anser att allt de krokar ska med hem bara för att de har betalat för turen.

Hur ska vi som sportfiskare kunna, med gott samvete, kritisera bla. vissa yrkesfiskares tveksamma metoder etc om vi själva beter oss som girig svin?

Är det kul att "räkna" en fisk som uppenbarligen inte varit intresserad av ens drag?? Fiskar som är krokade i rygg, buk, stjärt, har uppenbarligen inte varit alltför sugna på att nappa. Detta är som om jag hade fiskat med en häckla med stora trekrokar i en grund lekvik efter gädda. Hade en ryckt gädda varit något att känna sig glad över??!!

Ett tips kan vara att köra med en gummimak i övre fjäderringen och att inte ha några krokar på den nedre, detta brukar funka. Felkrokningarna minskar otroligt mycket genom detta. Ett annat tips är att ha maken som krok nederst eller att använda en lämplig enkelkrok.

En hel del båtar ute på sundet.


GLÖM ej heller att skriva på protestlistan mot den bokstavliga utsugningen av Disken i Öresund. En sandsugningsbåt suger upp sand från detta känsliga område för att ha som utfyllnadsmassor i Köpenhamn... Helt sjukt!

Skriv på här:

http://www.skrivunder.net/stop_odelaggelse_af_disken_i_oresund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar