torsdag 28 augusti 2014

Lerskädda Öresund - roligt

Hej!

Jag har haft förmånen att få åka med ut på lite pillemete nu under sommaren och då med siktet inställt på den lilla stortrutade fisken lerskädda. För ett tag sedan gjordes det bra fångster av några duktiga Öresundsfiskare när de fångade 60-talet  lerskäddor på två dagar. De två rutinerade herrarna som jag åkte med hade också haft ett skapligt fiske efter dessa fiskar tidigare.

Vi åkte ut tidigt på morgonen så att vi skulle vara på plats när det första dagsljuset infann sig. Det blåste en del och det var krabbig sjö så lite omskakad var man allt när vi kommit ut.

Inledningsvis fångade vi lite småtorsk och vittling samt en och annan sandskädda.

Sedermera hittade vi rätt och vi började få lite lerskäddor. Totalt fick vi 15 stycken på en förmiddags fiske. Jag hade även lyckan med mig då jag fick en över storfiskgränsen. 255 gram vägde denna gigant!! ;)

Betet som jag använde var borstmask, fiskat med ett glidbomstackel med två krokar på släpet. Jag prydde inte dem med något överdådigt,  utan körde med två röda och en pärlemopärla vid vardera krok.  Om det spelar någon roll, vet jag uppriktigt inte.

Lerskädda 255 gram,  31,5 cm i längd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar