tisdag 14 juli 2015

Rögle dammar - mört

Hej igen,


Jag har fortsatt mina satsningar på mört i Rögle dammar. Var ute i helgen, passade på då det var en fin dag, den första på ett tag.

Sådana här tripods är fiffiga att ha när marken är hård och det är svårt att använda vanliga banksticks.





















Planerade att förlägga mitt fiske i damm 4 och började även att fiska i denna damm. Fick ett bra hugg ganska omgående men missade i krokningen. Sedan hände det ínte mycket, om man bortser från nafsandet av tusenbröder och det tvivelaktiga nöjet att drilla dessa.


Provade några platser runt dammen, men bestämde mig för att ta en titt i damm 5 istället. Där var det fullt av karp som solade. Tänkte att jag provar här även om karpen som solar kan vara ett störande moment. Det var det. Det gick inte att fiska i den del av dammen som jag fiskade i, fiskarna simmade på linorna hela tiden med rejäla bugningar i quivertopparna som följd. Så det fick bli att vandra tillbaka till damm 4 för att se om jag kunde få någon trevlig silverfisk där. Ett segt nötande låg framför mig. Någon timme innan bestämd hemfärdstid fick jag ett fint hugg som i krokningen förmedlades till en bra fisk. Fisken kom in efter lite stökande och det var en fin mört. Ganska snart ser jag att fisken inte håller längden för någon toppvikt, låg runt 34 cm. Mycket riktigt så tyngdes vågen inte mer ner än till strax under 6 hg.




















Men ytterligare en sådan fisk är nu fångad och det måste betyda att jag kommer närmre målet, eller?


Jag lyckades även skaffa mig en ny polare. Mina maggots som jag fiskade med var omåttligt populära hos en viss sädesärla vid namn Arne. Så pass att när jag inte kastade maggots till honom så satte han sig på spöna för att pocka på min uppmärksamhet.





















Jag kommer att fortsätta mina satsningar och hoppas på stormörten!

Hej svejs!

/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar