söndag 14 april 2013

Färnapremiär

Nu har den inträffat, årets färnapremiär. Även årets första, enligt mig, vårdag kom idag.

Jag och Brännis tog en tur norrut i Skåne för att se om vi kunde lura upp någon fin firre. Morgonen var kylig och det var is på bilens rutor. När jag mötte Brännis i Gårdstånga var det dock betydligt varmare, skönt.

Efter en tripp på cirkus en timme var vi framme. Fiskekort samt fika inhandlades. Nu var vi redo. Betena för dagen var egenhändigt gjord cheese-paste och inhandlad medwurst. Även bröd införskaffades för att finnas till hands om förstauppställningen inte levererade.

Riggning och iordninggörande av fiskeplatserna genomfördes och så fick jag äntligen kasta ut mitt, för året, första färnamete! Tiden förflöt och det hände ingenting, ja förutom att jag såg väldigt mycket tranor som sträckte norrut samt glador som kretsade över åkrar och ängar - vårtecken även detta.

Mitt fiske bedrev jag i ett bakvatten, men efter en tid av frustration så bestämde jag mig för att något måste göras. Jag bytte helt sonika plats. Nu fiskade jag istället i en strömkant. Medwursten som jag använde som bete dippades i Brännis ostdip (http://www.brannis.com/produkter.html). Detta visade sig vara en hyfsat god strategi. Platsbytet och betesvalet resulterade nämligen i ett hugg efter en tid. Efter ett distinkt mothugg så satt årets första färna där. Direkt kändes det som en fin fisk, men den mattades snabbt och tyngden fanns inte där. Jag håvade snart en fisk i bra kondis men utan längd (47 cm - hade gärna kunnat vara 10 cm längre), 1480 gram har jag för mig att den vägdes in på, detta är trots allt mindre viktigt då jag glädjer mig över årets (faktiskt) fisk.



Nu när det fortfarande är väldigt kallt i vattnet så kan jag starkt rekommendera riktigt "stinkande" beten. Jag tycker mig även ha märkt att fisken vill ha rejäla munsbitar. Korvar som luktar en del, såsom olika medister och medwurstar funkar bra - kan tänka mig att de flesta lite kryddiga korvar innehållandes lök funkar.

Nu fick jag ju inte fisk på min cheese-paste men jag tänkte ändå lägga ut mitt recept på den då jag har grym tilltro till den.

300 gram riven cheddar
60 gram Castello Danablu eller annan blåmögelost
60 gram Castello Marquis
Mixat bröd för att binda ihop pastan, detta få man testas sig fram på
Samt för att, om man vill, få pastan smidigare lite smör eller margarin

Gör så här:

Blanda ostarna, det är enklast med händerna. Knåda ihop dem som en deg. Tillsätt den mängd mixat bröd som du anser vara nödvändigt - pastan ska hålla ihop. Om man vill lite smör som knådas in i härligheten.

Så enkelt är det!

Over and out!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar