fredag 19 april 2013

Våren verkar koppla greppet...

Jaha, våren är här då.

Hittade en rolig (nåja inte för den drabbade men) artikel i Sydsvenskan här om dagen;

http://www.sydsvenskan.se/varlden/baver-bet-ihjal-fiskare/

Jag har ofta, när jag är ute och fiskar och jagar, tänkt på vad jag skulle göra om jag stöter på en grinig  björn, varg eller skadeskjutet vildsvin. Men en bäver har aldrig fallit in under kategorin "djur som man kanske borde passa sig för om de blir sura på en". Man får konstatera att det är maximal otur att bli biten av en bäver på ett sätt som leder till döden.

Trillade även över en tänkvärd text i Aftonbladet;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sannalundell/article16628572.a

Ja, va fan har hänt. Detta diskuteras varje år och jag vet att det görs diverse insatser med skapandet av nya våtmarker som kan ta hand om kväve från böndernas åkrar etcetera. Men det behövs mer. Istället har vi en nöjd Eskil Erlandsson som slår sig för bröstet med vår förträffliga förvaltning av en av de största fiskeresurserna vi har, Östersjölaxen.

Nåväl. Detta får skötas via röstsedeln nästa år. Men frågorna måste upp på agendan, och de lyfts ju faktiskt, så det känns betryggande.

Till helgen blir det nog färna igen. Hoppas på bättre size denna gång.

Våren är här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar