tisdag 4 mars 2014

Gäddjakten fortsätter med resultat

Hallå igen!

Även denna dag gick i gäddans tecken. Redan i morse när jag vaknade kändes det, trots klyschigheten bra, goda väderleksrapporter och det kändes som om det skulle kunna ge  något. Stack hemifrån vid sex och var vid vattnet sju. Kommer fram till den plats jag valt ut för mitt fiske och den ser riktigt inbjudande ut. Riggar snabbt mina bottenmete som ska tjäna mig under dagen, slår upp parasollet och stolen samt agnar med några riktigt fina idar.

Lägger ut betena och det dröjer inte länge innan de börjar stirra runt. Ska det bli ännu en sådan dag med gädda inne på platsen som skrämmer betena men som inte behagar hugga? Sitter och nästan slumrar till när jag följer spötopparnas dans som framkallas av idarnas stress. Några försiktiga toner från nappalarmen hörs. Jag tänker att det nog bara var betesfisken som drog lite i linan. Men ganska direkt flyger hangern upp och slår med en ljudlig klang mot banksticken i samband med att linan lossnar ur densamma. Ett fint run följer, fisken går utåt i ån. Jag väntar en stund, blir osäker på grund av mina bommar på sistone, väntar ett litet ögonblick till och gör mothugg. En kort sekund känner jag något som kan härledas till en gädda innan tacklet formligen flyger mot mig. Betesfisk borta och en missad gädda, fan!

Sätter mig ner och funderar över vad jag ska göra. Bestämmer mig då för att göra några nya tafsar med tre stycken trekrokar, detta då betesfiskarna jag är i halvkilosklassen och över. Lägger ut på nytt, lite mindre optimistisk då jag tänker att om gäddan blivit stungen av kroken så har den med all säkerhet dragit öronen åt sig. Men, inte långt efter utlägg kommer nästa pipande. Ytterligare ett run ut i ån. Krokar och nu äntligen fast fisk. En ganska lam fajt, fisken gjorde inte så mycket mer än trugade med sin tyngd samt några huvudskak. Den kommer in mot mig och håven, då ser jag, den är stor, måste vara en tia. Håvar och känner fy fan va gött! När jag tar i håvarmarna för att lyfta upp fisken på mattan känner jag att det är bra tyngd i den. Tar en titt ner och ser att det är en riktig sugga, kort och rund. Tror nästan att det kan vara nytt PB, mitt gamla och fotfarande gällande är 15,1 kilo. Nollar vågen med vågsäcken, mäter gäddan (116 cm längd, 63 cm omkrets) och slajdar in den och lyfter. Siffrorna pendlar mellan 14,22 och 14,32, bestämmer därför vikten till 14,22. Ohhh....!!! Gött!!!

Ups, nästa problem. Har inte systemkameran med och ingen som kan fota. Vad gör jag då? Säckar fisken under tiden jag ringer några samtal, ingen kan komma inom rimlig tid. Så jag tar beslutet, att lägga fisken på säcken och mattan med snusdosa och en 1,5 liters petflaska som referens och därefter drar jag av några suddiga bilder. Bilderna blev verkligen inte bra men jag känner att beslutet var det rätta. Hellre se fisken simma hem i oskatt skick än att klydda runt med säckning en längre tid och dylikt. Simmade hem nöjt gjorde hon också, madamen.

Fiskar sedan vidare. Bränner en skaplig fisk precis framför mig innan jag ska föra fram håven samt missar ett till hugg. En händelsrik och riktigt inutavhelvetesjävla najs dag :) Det är detta man sitter och huttrar och nöter för. Hoppas alla som har och inte har tagit en 10 + gädda kommer att få göra det. Det är riktigt mäktiga fiskar.

Bifogar tre riktiga debakelbilder så att ni får skåda det lilla miraklet. Jag tycker att man trots kvalitén kan få en bra känsla för fiskens size.



Imorgon är det dags för nästa pass!

Ha det!

/Tobbe

Get Adobe Flash player
Photo Gallery by QuickGallery.com

2 kommentarer:

  1. Oj vilken madam! Själv ska jag ut i dalälven och försöka jaga veckorna framöver!
    Annars får jag vänta tills isen släppt på Runn...

    Skitfiske! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nöjd som fan! Där går fina djur Dalälven, sugen på att testa där. Skitfiske :)

      Radera