söndag 2 mars 2014

Lite gäddspekulationer mitt i gäddjakten

Har nu haft ett segt fiske de senaste passen. Sitter här hemma och funderar över vad jag kommit fram till under mina bompass. Att reflektera och analysera mina bompass eller för den delen även de framgångsrika passen är något jag brukar göra.

Under mina fisken har det varit rejäla stirr på mina betesfiskar från och till, och videolänken nedan visar varför jag tror de uppvisat detta beteende. Kolla hur förtvivlat sarven simmar och rycker för att komma iväg från sin baneman. Jag är fullt och fast övertygad om att det har varit en del gäddor (eller kanske bara en men finare) inne på min fiskeplats.

http://www.youtube.com/watch?v=x9WIX_mvL54

Det intressanta är att det efter stirren på mina betesfiskar verkar som om de har dött, de är totalt inaktiva. Kan det vara så att de spelar döda likt sarven i filmen? I detta fall verkar det dock ha funkat för betesfisken då gäddan lallar vidare.

Det verkar som om inte de rätta vibbarna för att utlösa gäddas hugg förekom i detta fall. Kan ju vara så att mina betesfiskar inte triggat de gäddor som jag haft vid mina platser tillräckligt mycket eller att de likt i filmen lyckats med sitt "speladödspratt"?

De är oberäkneliga, de däringa gäddorna, lika tröga och sega som de är ibland lika rakt på är de även då och då. Kolla här;

http://www.youtube.com/watch?v=pGlL-sBCvQM

Jag tvivlar som sagt inte på att jag fiskar på rätt plats och att det finns fina gäddor närheten. För tillfället brottas jag mest med tankar kring om jag fiskar med rätt riggar och metoder. Vädermässigt har det sett bra ut med milt väder och moderata vindar, så där är nog inte problemet. I mitt aktuella vatten har det dock enligt andra varit trögt för dem med. Vattnet är fortfarande kallt och har inte värmts upp avsevärt mycket under denna gäddsatsning som nu går in på sin tredje vecka (jag har inte fiskat varje dag dessa tre veckor men några dagar på per vecka). När jag mätte vattentempen första gången låg den på tre grader och nu senast jag var ute hade den inte ökat med mer än en halv till en grad mer, beroende på plats. Vattennivån är bra och vattnet är även klart. På några av mina platser har det dock varit rätt strömt så det har varit svårt att presentera ett bete på det sätt jag velat.

Nu är det inte så att jag brukar hiva upp gäddor direkt, utan det går många bompass på per fisk. Jag kommer trots mina tvivel nöta vidare på mina utvalda platser och med mina favoritmetoder. Nu när vattentempen stiger och vi kommer längre och längre in i Mars så närmar vi oss också gäddleken. Detta gör förhoppningsvis också mina möjligheter att fånga en fisk i bra kondition lite större.

Jag får se vad kommande vecka har att erbjuda mig i gäddväg. Jag är optimistisk och tror på mitt fiske, bara det brukar ju vara en viktig faktor. Att tro på det man gör och att spendera tid på det man tror på upplever jag som ett framgångsrecept inom det mesta av fiske som jag bedriver och har bedrivit. Så med detta skrivet och sagt så hoppas jag att jag kan återkomma med lite goda nyheter (i alla fall för mig ;) ) i den kommande veckan.

Ha det!

/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar