måndag 26 maj 2014

Karp - ytmete

Hallå!

För tillfället är det saker som gör att jag inte kan komma iväg på några riktiga satsningar eller sittningar så jag har passat på att åka ut till vårt klubbvatten för lite karpfiske på eftermiddagarna/kvällarna. Överlag har det gått riktigt bra. Har fångat en hel del firrar mellan 4-6 kilo. De flesta har jag pillat upp på ytmete med bröd eller hundmat.

Ikväll var jag ute igen för en lite koll om de var sugna på lite ytkäk. Min vana trogen gick jag ett varv runt dammen för att se om jag kunde se lite fisk i någon av vikarna och hörnorna. Det dröjde inte länge innan jag såg ett gäng fiskar som simmade runt och sög i sig diverse saker från ytan. Jag sköt ut lite brödbitar och hundmat. Lägger ut ett tackel med bröd som en liten rackare omgående suger i sig, en strulig fajt och jag får sätta ganska hård press för att fisken inte ska simma in i närmsta överhängande buske. Men innan fisken nått in under busken så kommer controllern och kroken flygandes; kroken hade tappat sitt fäste. Ett träd lade beslag på krok och controller och jag fick vackert knyta ett nytt tackel. Lade ut lite nya brödbitar, men fiskarna verkade plötsligt lite skeptiska över brödets attraktionskraft. Hundmaten däremot verkade intressantare så jag fick helt enkelt sätta fiska med en sådan istället. Efter lite trugande och lirande med controllern bland näckrosorna fick en tjock lirare syn på matbiten. Den steg långsamt mot betet och sög försiktigt in den, jag krokar och helvetet bryter lös. Fisken dundrar in i näckorna och jag pressar för att få ut den. Lyckas med det efter en bokstavlig armbrytning och får ut fisken på friare vatten. Efter en tjurig rusning längs botten så får jag in fisken för håvning. Det är en kort, grodyngelliknande varelse som jag har framför mig på mattan. Om jag bara hade gått på längden på fisken så skulle jag tro att den inte vägde ett gram över fyra kilo, men den hade en buk som en minigris hade varit stolt över. 6050 gram vägde den, en aspirant för någon av alla bantningskurer!


Efter denna fisk avtog aktiviteten på ytan och fisken verkade inte alls intresserade av att ta något som låg på densamma. Jag valde därför att försöka flötmeta dem istället, detta då jag såg att de fortfarande var på platsen. Jag provade några majskorn men det verkade inte vara intressant, så jag tänkte att bröd kanske fortfarande faller dem i smaken om de slipper hämta det på ytan. Med en liten degkula på en storlek 8 karpkrok gillrades karpfällan. Jag lobbade flötriggen mot samma plats som där jag ytmetade. Småfisk som mört och sarv var ett irriterande problem men plötsligt vaggar flötet till för att i en långsam men bestämd rörelse vandra snett ner under ytan och bort från de närbelägna näckrosorna. Jag gör ett mjukt men bestämt mothugg och det svarar gött i andra änden av linan. En odramatisk fajt och ytterligare ett grodyngel är håvat. Denna fisk var lite längre och slankare men även denna kanske bör fundera på sitt BMI. Fisken vägde 6,1 kg och var riktigt bred över ryggen. Dessa fiskar verkar ha en fruktansvärd potential och det förvånar mig inte om dessa sexkilospövlingar har plussat på ett eller ett par kilo innan årets slut. Fan vad roligt det kommer bli att lägga några riktiga satsningar här senare i år!

Avslutar med en bild på fisk nummer två. Utöver dessa så brände jag ytterligare en fisk. En helt okej fyratimmars tur :)

  
Snipp snapp snut så var sagan slut!

/Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar