lördag 17 maj 2014

Maj - bra fiskemånad, men inte för mig...

... eller så värdelös har den inte varit om man bortser från mitt färnafiske. Varit iväg ett gäng turer och har fiskat katastrofalt dåligt. Andra jag snackat med har inte heller de haft kanonfiske efter anabolamörtarna men så är det ibland.

En glädjande sak har varit vårt syndikatvatten och dess nya karpinvånare. Dessa verkar nämligen ha acklimatiserat sig väl och har varit på hugget. Jag har spenderat två kvällar i denna vecka vid detta vatten. Eftersom det var kortsessions på bara några timmar så körde jag ett väldigt simpelt fiske. Första kvällen var det stalking/ytmete och bottenmete som var planen. Men de var inte jättesugna på att gå upp och plocka hundmat på ytan. Däremot lyckades min kompis att väcka deras intresse med frilinad majs, dock krokade han inte som han skulle och han kunde inte inkassera en fångst till protokollet ;)

Således fick det bli bottenmete. Jag resonerade som så att de inte är vana vid boilies och att de tidigare nog fått i sig en hel del majs så jag tänkte att det var det bete jag skulle använda. Då det är väldigt mycket småfisk i vattnet så fick det bli så kallad fejkmajs som apterades på håret. Dessa hade dippats i Brännis ananasdip och Nutrabaits N-butric tillsats, med andra ord luktade de sjukt karpigt! Att mäska hårt kände jag blev för mycket av ett projekt så det fick bli stickmix med riktigt stinkande ingredienser samt majs som var det mäsk som följde med betet. Under denna kväll lyckades jag lura upp två av de nya rekryterna, de hade inte magrat av utan snarare lagt på sig litet vilket får ses som ett gott omen inför framtiden. Firrarna vägde in på 6,8 respektive 7,3 kilo - inga dåliga karpar för ett litet kvällspass.




En kväll senare i veckan kom jag iväg på ytterligare ett litet karppass. Taktiken var densamma och den skulle visa sig vara gångbar även då. Det dröjde inte länge förrän jag fick indikationer på att det var fisk vid betet. Lite line bites och sedan tog larmet ton. Jag lyfter spöt och möts av en bastant tyngd, eller nejm brist på tyngd. In kommer en lite sutare som jag absolut inte önskade mig. Hinner inte beta om förrän det andra spöt piper iväg. Här var det bättre gensvar. En karp går tjurigt och hårt längs botten och mot en vasskant, jag lyckas inte stoppa fisken och den hittar in bland några grenar från ett träd. Efter lite juxande och släppande va lina för att se om fisken kunde simma ut av egen maskin så lossnar firren och jag får upp tacklet. Skönt att fisken inte fastnade där men förargligt att jag inte fick se den då den kändes bra, men det är ju alltid de man tappar som är stora. Jag lyckas däremot inom ganska kort tid att få upp två karpar som jag bedömde låg mellan 5-7 kilo, fina fiskar sådär på en fredagskväll.

Om ni ska fiska på karp som inte fiskats innan och som kanske inte är vana vid boilies så vill jag rekommendera att fiska med majs, fejkmajs och liknande partiklar. Jag tror att de lättare kan ta till sig detta som "riktig" mat och suger i sig dessa beten med bättre aptit än bullar. Givetvis fångar man fisk på boilies med under dessa förhållande men jag tror på denna metod.

Detta var vad maj erbjudit mig i fiskeväg, jag hade hoppats på att jag skulle kunna komma iväg på lite braxfiske i Rögle men det ser inte ut som det blir något av detta för mig i år. Eventuellt kan jag kanske komma iväg på något pass vid dammarna till hösten, vi får se.

Så, ha det så gött och fiska bäst!

/Tobbe


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar