onsdag 23 september 2015

Pillemete, rödspätta - Öresund

Tjena,

var ute och körde lite artfiske förra veckan med Vandia. Mötte upp Hampus på båten där han hade varit långt innan jag hade kommit ur sängen.

Vädret var inte det ultimata i min smak,  lite väl stark och byig vind. Efter ett stopp i Helsingör för maskupphämtning så bar det av till Disken. Det var lite trixigt då det var rejält strömt nere vid botten,  emellanåt var det lite svårt att ha hundraprocentig kontakt med betet.  Man fick jobba en del för spättorna idag. Har inte riktig koll på antalet rödspättor jag fick men någonstans runt 30 är en rimlig gissning. Utöver det fångade jag en del skrubbor, sandskädda, knot och småvitling.

Det var heller ingen direkt storlek på fisken, största spättan som jag och Hampus fick kan ha varit någonstans runt 7-9 hekto. Men en trevlig dag var det hur som haver,  även om fisket inte var på topp.

Vi kan konstatera att genomlöpspilkarna vi använde funkar kanon, just de färgerna med gul och grönt har varit bra när jag använt dem i år.

Hampus med en av de större fiskarna för dagen.

Inte en av de största exemplaren, men vacker teckning.

En lagom samling med spätta som ska förtäras.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar