lördag 12 april 2014

Abborrfiske torsdag 10/4

Hallåja!

Har varit ute på ännu mer abborrjakt. Torsdagen vigdes till en av våra abborråar här i Skåne. Fisket påbörjades redan tidigt på morgonen och det kändes som om vädret var okej efter några dagars pissväder innan. Prognoserna lovade högrtycksbetonat väder med ett ökande lufttryck och svaga till måttliga vindar, med andra ord behagligt fiskeväder. Morgonen förflöt men inget hände, hade något darr på feedertopparna av betesfiskens oroliga simmande men inget behagade suga in dem.

Morgonen gick och det blev ingen fisk. Mitt på dagen åktes det hem efter att jag plurrat lite i ett dyngigt kärrliknande område vid ån... Härligt!

Var tillbaka vid fiskeplatsen vid fyrasnåret och jag började med att lägga ut mina betesfiskar på en plats som producerat fin fisk tidigare. Nästan direkt indikerade det på att det fanns fisk i området. Men inget nappade, jag började bli smått irriterad över fiskens tröghet. En stund senare bugar mitt ena spös topp till och jag kan äntligen kroka dagens första fisk... En gädda, och dessutom en patetiskt liten sådan, fan! Lägger ut på nytt och aktiviteten på platsen är god. Snart uppför sig toppen konstigt igen och jag gör ett mothugg, det känns som jag krokar i tomma intet. Vevar in och ser då att på betesfisken sitter det en padda som krampaktigt klamrar sig fast runt den lilla mört som jag har som bete. Han trodde väl att det var en paddhona och föll pladask för hennes skönhet, han missade dock att det var en fisk som dessutom var fasttjudrad vid en krok. Så hans raggningsförsök kan klassificeras som misslyckat. Som tur var hade det lilla krypet inte fått kroken i sig utan bara fått lite lina runt ett ben, men jag lyckades trassla loss honom och släppa honom i ån igen. Det händer märkliga ting på fiske...



Fortsätter mitt fiske och just som jag sitter och tjatar i telefon om morgondagens fiske med min polare så får jag ett klockrent abborrnapp. Krokar och skriker samtidigt i telefonen; - nä kan inte prata! och slänger därefter iväg telefonen och börjar drillen. Fisken känns bra men fajten är tämligen odramatisk. Det tar inte lång tid innan den är i håven och jag ser att det är en fin fisk. Plockar fram vägningsattiraljer och måttband. Konstaterar att fisken väger 1680 gram och är 46,5 centimeter lång. Min fiskekamrat tror att det är samma fisk som han fångade vid vår tur veckan innan då måtten var de samma och det bara skilde tio gram i vikt. Vi bränner av lite foton och jag känner mig helnöjd! Fy fan vad skönt att få borrereggan !!!

Mitt nya PB på borre och en nöjd fiskare :)


Jag fiskade även dagen efter med polaren som jag slängde luren i örat på, han lyckades då att få ett nytt PB på färna, 2320 gram vägde den. Det var en fisk som var lång och hade ett stort huvud som skulle kunnat väga betydligt mer. Men min kompis var lika glad för det.  Bilder på denna fisk och en utförligare story kommer kanske senare, men eftersom det inte kan hittas någon sladd för överförning av bilder från kameran till datorn så får detta vänta till ett senare tillfälle!

Men så länge, ha det så bra!

/Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar