söndag 13 april 2014

Fredagens fiske - färnafiske

Hallå!

Nu har kabel till kameran hittats så att bilderna på från turen kan laddas över till datorn. Jag och polaren hade egentligen planerat in ett sarvpass men vädret för den aktuella platsen var inte überhett, så därför bestämde vi oss helt sonika att söka oss dit där väderprognoserna var bättre. I detta fall innebar det att vi fick fiska färna istället. Inget fel på det men jag tycker väl själv att färnafisket är hetare lite senare på säsongen.

Vi började vår odyssé och fiskade av lite olika platser men utan resultat. Jag föreslår att vi ska åka till en plats som jag gillar starkt och där jag vet att det kommit upp fina färnor förr. Det är även en plats som jag har fångat fisk med bra medelvikt på. Det har dock aldrig varit ett mängdfiske där för mig utan få men fina fiskar. Vi börjar på en trevlig plats där båda kan sitta, men här händer det inte mycket, lite nafs från mört och annat smått är det som sker. Jag tar mitt pick och pack och beger mig en bit bort till ett ställe där jag fångat fina fiskar förut. Inget händer här heller men det känns hetare desto längre dagen lider.

Efter ett tag kommer även polaren dit och sätter sig. När kvällen närmar sig så börjar det nappa i grejorna. Jag får några mörtar och någon sarv och även två slempellar men ingen färna. När kamraten väl omstrukturerat sitt fiske och börjat bottenmeta bredvid mig så sker det något. Han får relativt omgående napp på sin räka-majs-cocktail. Ett rejält hugg och direkt säger jag till honom att det är en finare färna han krokat fast i. Fajten blir lite utdragen men den är lugn och kontrollerad. Då det är ett potentiellt PB för polaren så är han noga med att  inget ska gå åt skogen. Snart har jag lyckats få håvgarnet runt fisken och jag ser en lång färna med ett stort huvud i håven. Jag säger att jag tror det kan vara en reggfärna. Vi meckar med måttband och vägsäck och väger fisken. Men nej, den når inte över 2,5-strecket. Fan, den ser ju så bra ut. Efter lite studier av firren kan vi konstatera att den faktiskt är rätt tunn över rygg och buk baktill. Så jädra surt, den hade med lätthet varit en regga i normala fall. Vi får vikten till 2320 gram och ett nytt PB för Artur är ett faktum. För att vara hans andra vettiga färna så är det dessutom i min värld ett väldigt fint PB. Efter denna fisk så packar vi ganska omgående ihop grejorna för att bege oss hem. En go tur med en fin fisk.

Jag avslutar denna lilla rapport med ett par foton på färnan och Arturs nya PB. Grattis!!


Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar